Het SW-idee is midden jaren 70 van de vorige eeuw ontstaan op initiatief van het blad Watersport. De W stond toen nog voor Watersport. Nu voor Wedstrijden.
De eerste snelheidsmetingen werden gedaan bij open eenheidsklassen, zoals de Valk, Finn-jol, Flying Dutchman, Contender, Schakel, Spanker etc. die de hele dag rondjes zeilden op een vaste baan, waarbij telkens de zeiltijden genoteerd werden. In de jaren daarna zijn geleidelijk ook ongemeten kajuitjachten in het SW-bestand opgenomen,
Uitgangspunt van de SW is dat iedere boot zonder meting en zonder kostbare administratieve rompslomp aan zeilwedstrijden kan deelnemen. Bij SW-wedstrijden staat het plezier van het varen voorop en gaat het niet primair om de resultaten..
Hoewel ook onder SW de beste zeilers naar voren komen is het geen nauwkeurig systeem
om uit te vinden wie de beste is. Daarvoor bestaan eenheidsklassen en
strakke meetformules, zoals bijvoorbeeld ORC-Club.
Sail Support
Begin jaren 90 van de vorige eeuw is het SW-gebeuren op een meer professionele manier opgepakt door Sail Support, in grote lijnen gerund door één persoon. Het resultaat is een heel systeem van vaste ratings voor inmiddels zo’n 3600 boten en tal van plussen en minnen voor afwijkingen van de standaard-boot, waar de zeilwereld trots op mag zijn.
Aanvankelijk is het SW-programma alleen gebruikt voor clubwedstrijden, maar inmiddels worden zelfs grote, landelijke evenementen gedeeltelijk of zelfs geheel op SW-basis gevaren.
Het gegeven dat Sail Support door een heel kleine bemanning gerund wordt, terwijl het aantal deelnemers steeds verder groeit, maakt het beheer van het SW-bestand en alles eromheen erg kwetsbaar. Om deze reden is besloten om het beheer van het SW-systeem al op vrij korte termijn over te hevelen naar de Noordzeeclub, de klasse-organisatie voor ORC en IRC gemeten boten. Voor de continuïteit van het SW-systeem is dit van groot belang.
Kenmerken van het SW-rating systeem:
- Eenvoudig rating-systeem zonder dat er een officiële meting aan te pas komt.
De SW-klasse is bedoeld voor zeilers die op een laagdrempelige en niet te kostbare wijze willen wedstrijdzeilen met ongemeten boten. - Het SW-bestand gaat uit van basis-cijfers, die naar het oordeel van de organiserende watersportvereniging bijgesteld mogen worden. De individuele zeiler heeft geen zeggenschap over de handicap van zijn of haar boot.
- Het individuele rating geeft een indicatie van de snelheidsverwachting van het betreffende schip.
- Sail Support kan, indien een rating niet bekend is, de vereniging adviseren welke
rating toegepast kant worden. Het is geen hard getal, maar een advies aan een vereniging. - Het SW-systeem is niet bedoeld voor ervaren wedstrijdzeilers. Die kunnen beter hun heil zoeken bij wedstrijden onder de ORC-Club formule.
- SW werkt met een beperkte aantal correctie-factoren. Met nader omschreven correctie-factoren worden de belangrijkste snelheidsverschillen tussen boten zoveel mogelijk geëgaliseerd
- Het SW-rating systeem is een enkelvoudig systeem. Dat houdt in dat
geen rekening gehouden wordt met zaken, zoals windkracht, golven, koers etc.
Ook spelen de onderlinge verschillen tussen de zeileigenschappen van de ene of ander boot geen enkele rol. Zo vaart de ene boot beter bij veel wind, de andere bij weinig wind. - Een SW-rating komt niet tot stand door een officiële meting, maar is een ervarings cijfer. Bij de bepaling van de SW-rating wordt onder andere gekeken naar de ORC-meetgegevens, indien van het desbetreffende schip één of meer exemplaren ooit officieel ORC-gemeten zijn. Niet zelden wordt hier bewust van afgeweken, wanneer gezeilde tijden uit diverse wedstrijden daartoe aanleiding vormen. De inbreng van de verenigingen is hierbij van groot belang.
Bij schepen, waarvan maar 1 schip vaart (een zogenaamde “One-Off “), wordt een vergelijking gemaakt met schepen, waarvan al een rating bekend is. Hiervoor worden verenigingen geadviseerd contact op te nemen met Sail Support. - De SW-rating wordt bepaald aan de hand van de gegevens die door de
eigenaar zijn verstrekt. Er wordt immers niet gemeten. Dit houdt een zekere fraudegevoeligheid in en dus wordt uitgegaan van de eerlijkheid van de booteigenaar.
- Het SW-systeem leidt door zijn eenvoudige opzet tot onvermijdelijke onnauwkeurigheden. Een aftrek van 2.5 punt (voor bijvoorbeeld een spinnaker) is een hoger percentage voor een schip met een SW-rating van 80 dan voor een schip met rating 128. Het gaat immers niet om percentages, maar om punten ten opzichte van een rating van 100.
- De SW-rating wordt bepaald aan de hand van de gegevens die door de
eigenaar zijn verstrekt. Er wordt immers niet gemeten. Dit houdt een zekere fraudegevoeligheid in en dus wordt uitgegaan van de eerlijkheid van de booteigenaar.
Belangrijkste verschillen tussen SW en ORC
- ORC maakt geen onderscheid tussen de verschillende zeildoeksoorten.
- ORC kent geen verschil tussen een buitenboard- en een inboard motor.
- ORC kent geen verschil tussen soorten gebruikte schroef
- ORC kent geen aparte correctie voor rolgenua en rolgrootzeil.
- ORC kent geen correctie voor een boegschroef.
Omdat beide systemen totaal verschillend van aard zijn is het niet mogelijk om een berekende SW-rating één op één te vergelijken met een ORC-rating.
Het SW-programma voor verenigingen
- een data-bestand met SW-ratings van ruim 3600 schepen, bestemd voor intern gebruik door bestuur/wedstrijdcommissie. Dient als basis voor het bepalen van een individuele rating. Met dit bestand is bijna elk schip te vergelijken met een standaard-rating, waardoor het mogelijk is om m.b.v. correctie-factoren een SW- rating te berekenen.
- binnen het data-bestand kan een selectie gemaakt worden op basis van type, lengte of rating.
- aanvragen van een rating voor schepen die niet in het bestand staan. Hiervoor kan bij Sail Support d.m.v. een aanvraagformulier een rating worden aangevraagd (klik hiervoor op: SW onbekend schip). Hierbij zoveel mogelijk gegevens van een jacht invoeren, zodat het mogelijk is om zo nauwkeurig mogelijk de definitie van een jacht te bepalen, waarbij Sail Support geadviseerd wordt welke rating zij zelf denken dat een schip moet krijgen. Dat geldt vooral voor schepen waarvan maar 1 exemplaar gebouwd is (zogenaamde “One Off”).
- verenigingen sturen op verzoek van Sail Support jaarlijks hun uitslagen naar Sail Support voor evaluatie. Zij ontvangen daartoe jaarlijks een evaluatieformulier.
Verenigingen geven desgewenst advies welke boten eventueel bijgestuurd moeten worden.